În domeniul taxei pe valoarea adăugată:
- se modifică prevederile referitoare la ajustarea
TVA, în sensul că nu se impune ajustarea în cazul bunurilor pierdute, distruse
sau furate, în condiţiile în care pierderea, distrugerea sau furtul bunurilor
sunt demonstrate corespunzător.
- a fost eliminată condiţia referitoare la achitarea
TVA solicitate la rambursare de către persoanele impozabile nestabilite în
România. Potrivit noilor prevederi, rambursările de TVA către persoanele
impozabile nestabilite în România se vor acorda chiar dacă TVA solicitată la
rambursare nu este achitată, sub rezerva îndeplinirii celorlalte condiţii
prevăzute de lege.
- a fost exclus din baza de impozitare a TVA aferentă
serviciilor de leasing costul cu asigurarea bunului care face obiectul
contractului de leasing, acest cost urmând a fi recuperat de societăţile de
leasing prin refacturare de la utilizatori.
6.
Accize
Potrivit noilor prevederi, la capitolul accize:
- se interzice vânzarea de ţigarete către persoane
fizice la un preţ mai mic decât preţul de vânzare cu amănuntul declarat;
- s-a stabilit modul de calcul al valorii accizelor
în lei, în situaţia în care cursul de schimb valutar stabilit în prima zi
lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene, este mai mic decât cursul de schimb valutar stabilit în
prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, în
sensul că valoarea în lei a accizelor şi a impozitului la ţiţeiul din producţia
internă, datorate bugetului de stat, stabilite în echivalent euro pe unitatea
de măsură, se determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro,
pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii
octombrie din anul anterior anului precedent, publicat in Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, valoare care se actualizează cu media anuală a indicelui
preţurilor de consum calculată în luna septembrie din anul precedent,
comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică, până la data de 15
octombrie.
7.
Impozitul pe construcţii speciale
Prin noul act normativ, se instituie un nou impozit
asupra valorii construcţiilor, altele decât clădirile pentru care se datorează
impozit pe clădiri potrivit Codului Fiscal.
Contribuabili care datorează impozitul pe construcţii
speciale sunt:
- persoanele juridice române;
- persoanele juridice străine care desfăşoară
activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;
- persoanele juridice cu sediu social în România
înfiinţate potrivit legislaţiei europene;
Fac excepţie:
- institutele naţionale de cercetare-dezvoltare;
- instituţiile publice;
- asociaţiile, fundaţiile şi celelalte persoane
juridice fără scop patrimonial.
Baza impozabilă este reprezentată de valoarea
construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31
decembrie a anului anterior, evidenţiată contabil în soldul debitor al
conturilor corespunzătoare construcţiilor, din care se scade:
- valoarea clădirilor, inclusiv valoarea lucrărilor
de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru
clădirile închiriate, luate în concesiune, aflate în administrare ori în
folosinţă, pentru care se datorează impozit pe clădiri, conform Titlului IX din
Codul Fiscal, de către contribuabil sau proprietar, după caz;
- valoarea lucrărilor de reconstruire, modernizare,
consolidare, modificare sau extindere pentru construcţiile, aflate sau care
urmează să fie trecute în proprietatea statului sau a unităţilor administrativ
teritoriale;
- valoarea construcţiilor reprezentând terase pe
arabil, plantaţii pomicole şi viticole conform subgrupei 1.2.9. din grupa 1 a
Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a
mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, cu
modificările ulterioare.
Această deducere din baza impozabilă a avut în vedere
evitarea dublei impuneri şi stimularea agenţilor economici care administrează
construcţii din domeniul public de a continua efectuarea de lucrări de
consolidare, modernizare sau extindere.
Construcţiile pentru care se va plăti noul impozit de
la 1 ianuarie 2014 sunt cele prevăzute în grupa 1 din Catalogul privind
clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificările ulterioare.
Astfel, acest impozit se aplică pentru construcţii
precum centrale hidroelectrice, staţii şi posturi de transformare, staţii de
conexiuni, centrale termoelectrice şi nuclearo-electrice, piste şi platforme,
sonde de ţiţei, gaze şi sare, rampe de încărcare-descărcare, coşuri de fum şi
turnuri de răcire, iazuri pentru decantarea sterilului, heleştee, iazuri,
bazine; ecluze şi ascensoare; baraje, jgheaburi pentru piscicultură,
infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, străzi,
autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de
circulaţie, marcaje etc.), linii şi cabluri aeriene de telecomunicaţii (stâlpi,
circuite, cabluri, traverse, console), platforme, turnuri şi piloni metalici
pentru antene de radiofonie, telefonie mobilă, radio, tv, lacuri artificiale de
acumulare, construcţii pentru transportul energiei electrice, canale de
irigaţii.
Declararea şi
plata se fac astfel:
- cota este de 1,5%;
- impozitul asupra valorii construcţiilor se
datorează începând cu 1 ianuarie 2014 iar calculul şi declararea acestuia se
efectuează de către contribuabili anual, până la data de 25 mai, inclusiv, a
anului pentru care se datorează impozitul;
- plata se efectuează în două rate egale, până la
data de 25 mai şi 25 septembrie, inclusiv.
Impozitul asupra valorii construcţiilor reprezintă
venit la bugetul de stat.
8.
Alte măsuri de natură financiar-fiscală. Redevenţele pentru exploatările de
resurse minerale
Potrivit noului act normativ, se majorează cota
redevenţelor cuvenite bugetului de stat, ca urmare a exploatării resurselor
minerale aflate sub incidenţa Legii minelor nr. 85/2003. Majorarea aplicată va
fi de 25% faţă de cotele în vigoare, cu excepţia:
- cotei de redevenţă pentru exploatarea metalelor
nobile, în cazul cărora majorarea va fi de 50%, respectiv de la 4% din valoarea
producţiei miniere la 6% din această valoare;
- cotei de redevenţă pentru exploatarea cărbunilor în
cazul cărora cota procentuală a redevenţei rămâne nemodificată faţă de cota în
vigoare, respectiv 4%.
*
Baza legală:Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
102/2013 pentru modificarea şi completarea Codului Fiscal şi reglementarea unor
măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr.
703/2013
Sursa: www.finantevalcea.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu