Caută pe acest blog:

4 iulie 2012

Obstacolele din calea IMM-urilor


Într-o perioadă considerată dificilă din punct de vedere financiar şi economic, IMM-urile, supranumite şi motoarele economiei, din ţara noastră nu acţionează la adevărata lor capacitate, contribuind cu doar 54% la bugetul de stat, în timp ce în celelalte state europene contribuţia este de peste 60%. De asemenea, productivitatea şi eficienţa IMM-urilor româneşti sunt extrem de scăzute faţă de restul spaţiului european.

Un studiu recent intitulat „Contribuţia IMM-urilor la creşterea economică” relevă câteva dintre principalele cauze ale acestei slabe funcţionări a IMM-urilor din România. Una dintre cauze o reprezintă numărul mic de firme şi deci, competitivitatea scăzută. Atunci când numărul de firme nou intrate pe piaţă este mic, şi productivitatea este mică şi aceasta deoarece creşterea productivitătii se realizează prin:
  • firmele existente care îşi măresc productivitatea
  • intrarea firmelor noi şi ieşirea celor vechi
  • realocarea forţei de muncă din firmele cu productivitate scăzută în altele cu productivitate ridicată

O altă cauză o constituie investiţiile numeroase în imobiliare şi nu în industria alimentară, a cimentului, a tutunului, auto, în siderurgie, în energie sau în activele marilor magazine întrucât restricţionează accesul celor nou-intraţi prin norme sanitare sau de mediu. Mediul de afaceri din România se dovedeşte, deci, cu totul şi cu totul neprietenos în ceea ce priveşte IMM-urile. Taxele mari şi birocraţia determină retragerea de pe piaţă a micilor afaceri, de unde rezultă şi scăderea numărului de locuri de muncă.

O altă problemă ar fi statutul IMM-urilor din România de “furnizori pentru marile corporaţii”, ceea ce înseamna că dacă marile corporaţii nu mai produc, „nici întreprinderile mici nu mai au cui se adresa”. Pornind de la o astfel de premiză, soluţiile de redresare pe care se axează ţara noastră sunt în beneficiul marilor corporaţii şi nu a IMM-urilor.

Iată cât de dificil este pentru un IMM să supravieţuiască mediului de afaceri din românesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu