În litigiile deschise pe legislaţia privind protecţia consumatorului nu se platesc taxe de timbru. Şi dacă pierd procesul, clienţii pot scăpa de plata unei părţi din cheltuielile de judecată uriaşe făcute de bănci.
Onorariul plătit avocaţilor de un client care cheamă în faţa instanţei banca la care s-a împrumutat pleacă de la 47,6 euro, în cazul unui proces colectiv. „Onorariul este în funcţie de numărul de clienţi. Este 200 de euro dacă sunt 150 de clienţi. În procesele actuale s-a ajuns şi la 40 de euro plus TVA acolo unde sunt 650 de clienţi“, spune avocatul Gheorghe Piperea, care va reprezenta în faţa instanţei clienţii nemulţumiţi ai Volksbank şi ai BCR.
O altă firmă de avocatură, Olteanu şi Asociaţii, le-a înaintat clienţilor nemulţumiţi ai Alpha Bank o ofertă potrivit căreia onorariul pentru deschiderea unui proces în instanţă pleacă de la aproape 300 de lei (TVA inclusă), echivalentul a aproape 71 de euro, pentru fiecare client dacă grupul este de minimum 40 de persoane. Onorariile pentru conciliere sunt mai scăzute, avocaţii solicitând în această situaţie un onorariu de aproape 120 de lei. În ambele situaţii, onorariul de succes este de circa 770 de lei (circa 183 de euro) pentru fiecare client din grup. Şeful acestei case de avocatură spune însă că încasarea onorariului de succes poate fi dificilă. „În cazul în care clientul nu se execută trebuie să mergem pe la 100 de case. (...) E dificil să-ţi execuţi proprii clienţi“, afirmă Daniel Olteanu.
Un avantaj important de care beneficiază clienţii nemulţumiţi ai băncilor este acela că nu plătesc taxe de timbru. În cazul proceselor deschise pe legislaţia care protejează consumatorii nu se percep astfel de taxe.
Onorarii la aprecierea judecătorilor
Cei care pierd sunt obligaţi să-i plătească părţii pe care au chemat-o în faţa instanţei cheltuielile de judecată. Însă, dacă instituţia de credit solicită plata unor sume exorbitante, acestea pot fi ajustate de judecători. „Judecătorii au însă dreptul să mărească sau să micşoreze onorariile avocaţilor, potrivit cu cele prevăzute în tabloul onorariilor minimale, ori de câte ori vor constata motivat că sunt nepotrivit de mici sau de mari, faţă de valoarea pricinii sau munca îndeplinită de avocat“, este una din prevederile Codului de Procedură Civilă.
„La un proces în care vor trebui să răspundă la 150-200-650 de clienţi, băncile vor lucra cu firme mari. Onorariile pot fi de peste 300.000 de euro, poate chiar peste 500.000 de euro“, anticipează Piperea. De exemplu, tarifele orare ale marilor case de avocatură pornesc de la 75 de euro, dacă dosarul este instrumentat de un avocat junior, respectiv de la circa 200 de euro, dacă de rezolvarea lui se ocupă un senior, potrivit unor surse din piaţă.
Cât ar putea fi valoarea despăgubirii stabilite de judecător în cazul pierderii procesului de către clienţi? „La 300.000 de euro onorariu, probabil că va fi de 10.000 - 20.000 de euro“, susţine Piperea.
Dacă procesul deschis de grupul de 650 de clienţi ar fi pierdut, clienţii ar ajunge să suporte sume de cel puţin 63 de euro dacă despăgubirea stabilită de judecător ar fi de numai 10.000 de euro. În situaţia în care judecătorul ar stabili că instituţia de credit are dreptate şi îi recunoaşte acesteia cheltuieli de judecată de 500.000 de euro, atunci suma pe care ar plăti-o fiecare din cei 650 de reclamanţi ar ajunge la 816 euro.
În situaţia în care clienţii vor câştiga, aceştia îşi vor recupera cel puţin o parte din cheltuielile de judecată. Prevederea menţionată din Codul de Procedură Civilă poate avea în această situaţie efecte neplăcute asupra clienţilor care şi-au făcut calculele că vor câştiga, iar onorariile avocaţilor vor fi achitate de bănci. În plus, potrivit informaţiilor publicate pe forumuri, clienţii au considerat că onorariul de succes al avocatului va fi plătit de bancă în cazul în care aceasta pierde procesul şi, în consecinţă, nu le pasă care este valoarea acestuia. De regulă, însă, onorariul de succes se reţine din suma câştigată de client în proces.
Ofertele trimise de avocaţi cuprind şi plata unor onorarii de succes de până la 200 de euro pentru fiecare persoană din grup, la care se poate adăuga un procentaj de până la 10% din contravaloarea comisioanelor considerate „ilegale“ de către clienţi.
47,6 euro este onorariul plătit de fiecare din cei 650 de clienţi nemulţumiţi ai unei bănci care sunt asistaţi de avocatul Piperea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu