Caută pe acest blog:

30 iulie 2010

Cum vor statele UE să scape de datorii, dar să nu sărăcească

Tendinţa statelor europene, din ultimul deceniu, de a micşora taxele va fi dificil de continuat atâta timp cât datoriile guvernelor şi îmbătrânirea populaţiei cer finanţare tot mai mare.
Statele Uniunii Europene au încercat, în ultimii doi ani de criză financiară, să împace prin politica de taxare bunăstarea socială cu relansarea economică. În vreme ce cheltuielile pentru beneficiile financiare acordate multor segmente de populaţie au tot crescut de la an la an, taxele, atât pe veniturile individuale, cât şi pe profiturile companiilor s-au redus lent. În medie, impozitele pe venit au scăzut în UE cu 10% din 1995 până în 2010, iar cele pe profit, cu 12%.
Inclusiv în 2009 şi în 2010, tendinţa s-a menţinut, taxarea împovărătoare fiind mai degrabă orientată spre consum. După cum reiese din studiul Comisiei Europene, Taxation trends 2010, unele state (Cehia, Ungaria, Lituania, Slovenia şi Grecia) au micşorat impozitul pe profit chiar şi în acest an, deşi unele dintre ele se confruntă cu probleme serioase de finanţare a deficitului public.
Comportamentele guvernelor în faţa crizei oscilează între conservarea bună­stării generate de politica socială de până acum - generoasă pentru majoritatea populaţiei şi obţinută printr-o taxare foarte ridicată - şi stimularea economiei, care nu se poate face decât cedând mai mulţi bani din impozite mediului privat.
Impozitele pe venit menţinute
Răspunsul de până acum la această dilemă a fost o politică de taxare cu accent pe consum: prin majorarea TVA şi a accizelor. În schimb, a fost menţinut sau chiar scăzut impozitul pe venit pentru ca persoanele cu venituri mici să fie afectate mai puţin de criză, iar consumul gospodăriilor să nu scadă drastic. În rarele cazuri în care statele au optat pentru majorarea impozitului pe venit, decizia a fost îndreptată către veniturile mari, majoritatea statelor practicând sisteme progresive de impunere, în trepte de venituri.
Acestea permit o intervenţie mai mare din partea statului în redistribuirea resurselor, iar studiul CE arată că preferinţa pentru sisteme progresive va continua în UE. Pe de cealaltă parte, menţinerea sau reducerea impozitului pe profit are o puternică valoare simbolică pentru investitori, deşi fără impact imediat în economie.
Politica de taxare nu vizează doar creşterea-scăderea cotelor, ci şi lărgirea-îngustarea bazelor de impozitare. Majoritatea statelor au recurs la această metodă care nu afectează atât de puternic încasările bugetare şi care permite ţintirea anumitor categorii de contribuabili. Numeroase ţări vestice au mărit numărul deducerilor la impozitul pe venit, îndeosebi pentru creşterea, educaţia sau îngrijirea copiilor, iar Germania a optat şi pentru deducerea integrală a costurilor cu îngrijirea sănătăţii. Bulgaria a plusat chiar şi a acordat deducerea dobânzilor pe locuinţele ipotecate ale familiilor tinere.

sursa articol

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu